Hogyan tervezzünk 2022-ben?
2022-ben a juttatásokat terhelő adókötelezettségek több szempontból is változnak az előző évhez képest: van olyan adónem, amelyet a jogalkotó kivezetett az adókötelezettségek közül, míg más adónemek mértéke kerül csökkentésre.
Az adórendszer egyszerűsítésének részeként, 2020. július 1-től bevezetett társadalombiztosítási járulék összege nem változott, továbbra is a három korábbi, a biztosított által fizetendő közterhet vált ki: a nyugdíjbiztosítási járulékot (10%), az egészségbiztosítási járulékot (7%) és a munkaerőpiaci járulékot (1,5%). A járulék mértéke 2022-ben is 18,5%.
Kedvező változás, hogy a szociális hozzájárulási adó 2021. évi csökkentése tovább folytatódik 2022-ben is, így a szociális hozzájárulási adó mértéke január 1-től 13%.
Lényegi változás, hogy a 2021-ben új szabályozást kapott szakképzési hozzájárulás 2022-ben végleg megszűnik, azaz a szakképzési hozzájárulást semmilyen juttatás után nem kell már fizetni.
A SZÉP-kártya korábban megemelt 800 ezer forintos keretösszege 2022. január 1-től ismét a korábbi, 450 ezer forintra csökken. Továbbá megszűnik a SZÉP-kártyára vonatkozó kedvező szociális hozzájárulási adó mentesség is.
2022. december 31-ig az egyes SZÉP-kártya alszámlákon lévő összegeket más alszámlák költési területeire is felhasználhatják a kártyabirtokosok, továbbá 2022. február 1. és 2022. május 31. között bármelyik alszámla egyenlege felhasználható hideg élelmiszer vásárlásra is.
2021. december 31-ig szociális hozzájárulási adó mentesség illette meg az Szja törvény szerinti reprezentációt és üzleti ajándékot. Azonban 2022. január 1-től ezekre a juttatásokra ismét teljes mértékben vonatkoznak az egyes meghatározott juttatásokat terhelő adókötelezettségek. Ennek megfelelően a reprezentáció és az üzleti ajándék után is meg kell fizetni a szociális hozzájárulási adót.
A kisvállalati adó csökkentése is folytatódik 2022-ben. Az adó mértéke január 1-től 10%-ra mérséklődik. Emiatt csökken a béren kívüli, illetve az egyes meghatározott juttatások adóterhelése is.
A minimálbér 200 ezer forintra történő emelése kedvezően érinti a csekély értékű ajándék juttatását is, mert ezentúl magasabb összegben lehet kedvező adózással ilyen juttatást adni.
A juttatások új, 2022. január 1-től érvényes adózása, a kifizető választott adózása szerint:
TAO esetén | KIVA esetén | |
Adómentes juttatások | 0% | 0% |
Béren kívüli juttatások | 28% | 25% |
Egyes meghatározott juttatások | 33,04 % | 27,7% |
Egyéb jövedelem | 32,94% | 29,41% |
Bérként adózó juttatások | 69,92% | 65,41% |
I. Adómentes juttatások
A juttatások köre bővült, de az előző évekhez hasonlóan továbbra is adómentes a
- bölcsődei, óvodai szolgáltatás, bölcsődei, óvodai ellátás, ideértve azt is, ha a kifizető a költséget a magánszemély nevére kiállított számla alapján téríti meg,
- a sportról szóló törvény hatálya alá tartozó sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet, továbbá a kulturális szolgáltatás igénybevételére jogosító belépőjegy, bérlet, továbbá könyvtári beiratkozási díj, amennyiben annak értéke nem haladja meg a minimálbér összegét (2022-ben 200e forint/hó), illetve a juttatás nem visszaváltható. Nem adómentes azonban említett juttatásokra szóló utalvány.
- A kifizető által biztosított védőoltás, járványügyi szűrővizsgálat – a juttatás időpontjától függetlenül,
- 2022. január 1-től a kifizető által biztosított – kizárólag emberi erővel hajtott vagy legfeljebb 300 W teljesítményű elektromos motorral segített – kerékpár magáncélú használata.
II. Béren kívüli juttatások
A béren kívüli juttatások legismertebb eleme a Széchenyi Pihenőkártya, amelyre a munkáltató a munkavállalók egyes alszámláira 2022. január 1-től az alábbi összegű juttatásokat utalhatja:
- szálláshelyre, több munkáltatótól együttvéve legfeljebb évi 225 ezer forintot,
- vendéglátásra, több munkáltatótól együttvéve maximum évi 150 ezer forintot,
- szabadidős szolgáltatásokra, több munkáltatótól együttvéve legfeljebb évi 75 ezer forintot.
A juttatás együttes összege évi 450 ezer forintig rekreációs keretösszegnek minősül, amely a következők szerint adóköteles:
- társasági adó szerint adózó kifizető esetén az adó alapja a juttatás értéke, az adó mértéke 15% személyi jövedelemadó és 13 % szociális hozzájárulási adó. Az adóteher mértéke összesen 28 %.
- a kisvállalati adózás szerint adózó kifizető esetében az adó alapja juttatás értéke, az mértéke 15% személyi jövedelemadó, továbbá 10% kisvállalati adó. Az adóteher mértéke összesen 25%.
III. Egyes meghatározott juttatások
Az egyes meghatározott juttatások körébe tartozik:
- a béren kívüli juttatások (tehát a Széchenyi Pihenőkártya) rekreációs keretösszeg feletti része;
- az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakba, célzott szolgáltatásokra befizetett összegek;
- a csekély értékű ajándék – évi egy alkalommal adható, a minimálbér maximum 10%-át elérő értékben (EDENRED Juttatási Ezüst és Arany kártyák, EDENRED Komfort Kártya, EDENRED Családi kártyák, EDENRED Ajándékutalvány);
- az üzleti ajándék (EDENRED Juttatási Ezüst és Arany kártyák, EDENRED Komfort Kártya, EDENRED Ajándékutalvány);
- az üzletpolitikai (reklám) célú juttatások (EDENRED Juttatási Ezüst és Arany kártyák, EDENRED Komfort Kártya, EDENRED Ajándékutalvány).
Egyes meghatározott juttatások esetén
- a társasági adó szerint adózó kifizető esetében az adók alapja a juttatás értékének 1,18 szorosa, az adó mértéke 15% személyi jövedelemadó, 13 % szociális hozzájárulási adó. Az adóteher mértéke összesen 33,04%,
- a kisvállalati adózás szerint adózó kifizető esetében a személyi jövedelemadó alapja a juttatás értékének 1,18 szorosa, továbbá a juttatás nettó értékét 10% kisvállalati adó terheli. Az adóteher mértéke összesen 27,7%.
IV. Egyéb jövedelmek
Az egyéb jövedelmek a személyi jövedelemadó rendszerében az összevont adóalap részét képezik, tehát a kifizetőt a munkabérjövedelmekhez hasonló adókötelezettség (adóelőleg megállapítás, bevallás, stb) terheli.
Az egyéb jövedelem adóköteles jövedelem, azonban nem képezi a társadalombiztosítási járulék alapját. (EDENRED Juttatási kártyák, EDENRED Komfort kártya, EDENRED Családi kártyák, EDENRED Ajándékutalvány);
A juttatást terhelő adó
- a társasági adó szerint adózó kifizető esetében az adók alapja a juttatás bruttó értéke, az adó mértéke 15% személyi jövedelemadó, 13% szociális hozzájárulási adó. Az adóteher mértéke összesen 32,94%,
- a kisvállalati adózás szerint adózó kifizető esetében az adók alapja a juttatás bruttó értéke, az adó mértéke 15% személyi jövedelemadó és 10% kisvállalati adó. Az adóteher mértéke összesen 29,41%.
V. Munkabérként adózó juttatások
A munkabérként adózó juttatások viselik a legmagasabb adóterhet. Ezek közé tartozik minden olyan juttatás, amely nem sorolható a korábbi, kedvezményes kategóriákba. (EDENRED Juttatási kártyák, EDENRED Komfort Kártya, EDENRED Családi kártyák, EDENRED Ajándékutalvány);
A juttatást terhelő adó
- a társasági adó szerint adózó kifizető esetében az adók alapja a juttatás bruttó értéke, az adó mértéke 15% személyi jövedelemadó, 18,5% társadalombiztosítási járulék, 13% szociális hozzájárulási adó. Az adóteher mértéke összesen 69,92%,
- a kisvállalati adózás szerint adózó kifizető esetében az adók alapja a juttatás bruttó értéke, az adó mértéke 15% személyi jövedelemadó, 18,5% társadalombiztosítási járulék és 10% kisvállalati adó. Az adóteher mértéke összesen 65,41%.
Az adótörvényekre, illetve a kapcsolódó egyéb jogforrásokra vonatkozóan, a különböző
értelmezésekből eredően eltérő gyakorlatok, eljárások, adózási módszerek létezhetnek. A
fentiekben leírtak tájékoztató jellegűek, azokat a konkrét jogesetekben mindenki csak a saját
adókockázatára használhatja fel.
A fent bemutatott szakmai vélemény a jelenleg hatályos adójogi szabályozáson alapul. A Finacont
Kft. nem szavatolja valamely adózási eredmény, vagy következmény elérését, továbbá azt sem, hogy
az egyes hatóságok jogértelmezése nem tér el a Társaságunk által összefoglalt szakmai
véleménytől. Egy-egy konkrét ügylet vonatkozásában a követendő eljárás minden esetben az adott
ügylet minden körülményének részletes elemzését követően határozható meg, a helytelen
jogalkalmazásért, az ebből eredő jogkövetkezményekért, illetve a jogszabályok, releváns hatósági
értelmezésének megváltozásért a Finacont Kft. nem vállal felelősséget.
Az egyes ügyekkel kapcsolatosan további adóhatósági vagy egyéb államigazgatási állásfoglalás – a
teljes bizonyosság nélkül – tovább csökkentheti az adókockázatot.
